Mycket på gång. . .

Det bubblar under ytan hos flera stora spelföretag, både i Sverige och ute i den stora världen. För er som har läst senast numret av speltidningen Fenix, www.speltidningen.se, får en bra summering av läget där. Ni som inte har läst den så kan ni få en statusuppdateringar här.

Fria Ligan, www.frialigan.se, har under hela året laddat för att släppa ett nytt stort svensk rollspel. Det är självklart Svavelvinter som jag tänker på. Tyvärr försenades lanseringen (som skulle ha skett innan julen ’11) men det är deras höga ambitioner som sätter käppar i hjulen. Och det är okej. Nu hoppas vi kunna bläddra i rollspelet i första kvartalet 2012. För er som inte kan vänta så tipsar jag om att kika in på Ligans blogg och spana in förhandstitten. Men det är inte det enda som skapas hos dom. Två äventyr till Coriolis har lanserats, Iskallt inferno och Ljusblommans mörka blad. Vi ska inte glömma att Fria Ligan också skriver på första delen av äventyrssviten Ikonernas Nåd. En rollspelsprodukt som vi har väntat på i många år. Det måste också sägas att Tomas har hottat upp rollspelet Version Noll. Det är nästan gratis så köp ett ex. nästa gång de surfar in på deras sida. Du kommer inte att bli besviken. Det ser ut som om 2012 kommer att bli Fria Ligans år i rollspelssverige!

Men det finns en utmanare och den stavas EON. Det jobbas hårt med den fjärde versionen av västkustens favvospel. Tyvärr har deras utvecklingsblogg, neobloggen.blogspot.com, så var i sin planering de befinner sig nu vet jag inte. Det är svårt att vet vad nya Eon kommer att vara. Hur mycket av reglerna är kvar och hur mycket nytt blir det, egentligen? Enligt Petter så har det tagits i med hårdhandskarna när grabbarna i Göteborg har skrivit om och speltestat spelets nya regler. Det låter bra tycker jag, men vad kommer Eon-fantasterna att säga? Kommer Eon att bli ett ”nytt” svenskt fantasyrollspel? Med det menar jag att förändringen genteomt tidigare utgåvor blir så stor att det känns som ett nytt spel. Jag hoppas det! Den som lever 2012 får se.

Vad som händer med sammanslagningen av Mindless Gaming och SagaGames är det få som vet (utom de själva, antar jag), www.mindlessgaming.se och www.sagagames.com. Vad som har sagt sedan några år är att de ska släppa gratisrollspelet Parallell World i tryckt form tillsammans med fyra kampanjvärldar. När kommer den? Men det Tomas Arfert meddelar genom Fenix är att hans nya rollspel Fantasy! snart landar i spelbutikerna. Det är ett rollspel som är riktat till alla er som inte gillar regler och drömmer om att spela rollspel när ni var 9 år gamla, år 1986. Jag hoppar över det även om jag gärna köper boken för läsningens skull. SagaGames jobbar också med en uppdatering av sitt flaggskepps-rollspel Saga. Det har sålt slut och inför ett nytryck så passar skaparna på att revidera boken och lägga till en del kampanjmaterial.

Western 4? Någon?

Hetast just nu måste ändå det nya Sagan om Ringen- rollspelet The One Ring vara. Jag har spelat det sedan det kom och det växer för varje spelmöte. Om du bara får en julklapp i år, välj The One Ring från engelska Cubicle 7, www.cubicle7.co.uk. Spelets skapar kommer från brädspelsvärlden och har lyckats skapa en spelighet som leverera glädje, spänning och stämning som överträffar alla D20, BRP eller GURPS spel som finns. Spel är trogen Tolkiens verk och lyckas förmedla det där som är Middle-Earth, både genom reglertexter och världsbeskrivning. Spelet får 5 av 5 möjliga. Det är på väg en kampanjbok innehållande sju små äventyr, som jag skrivit om tidigare. Sen hoppas jag på att Core Set 2 kommer under 2012. Det ryktas att Rohans ryttare ska finnas med där och det glädjer mig. Jag vet inte varför men jag är också sugen på att utforska staden Tharbad och område där omkring. Vi får se om jag får min vilja besvarad.

Warhammer får en hel massa supplemnet, det går inte att hålla räkningen längre och det samma gäller Pathfinder och WotC.

Det finns också ett gäng andra spelkonstruktörer på den svenska marknaden. Från Urverk Speldesign, www.urverkspel.com, väntar vi på More then human, ett realistiskt superhjältespel. Nyligen lanserade dom även en ny version av Matiné som ska användas till det gamla köttarrollspelet Mutant Chronicles. Jag hoppas att killarna bakom Noir får rättigheterna till MC-rollspelet och gör det som det skulle ha varit från början, ett Noir ute i vårt solsystem.

Frågor på det? 😉

 

 

One Comment on “Mycket på gång. . .”

  1. Tina Engström skriver:

    Det tycks som att både Fenix och du har missat senaste nytt från MylingSpel. =)

    Kolonnerna och Madame de Brasillachs hemlighet, äventyr till Bortom respektive En Garde! III, har gått i tryck och ska finnas till försäljning innan jul.

    Nästa år kommer rollspelen Legend, Leviathan och eventuellt Starchallenge plus en hel hög prylar till En Garde! III och Bortom. Kolla gärna här: http://www.mylingspel.se/index.php?lang=sv&sidid=232

    Mindre kommentarer och nyheter dyker dessutom upp på MylingSpels Facebooksida ibland.


Kommentera

