Intervju med Urverk Speldesign

Här kommer den andra intervjun med svenska spelskapare och denna gång är det killarna på Urverk Speldesign som har svarat på frågorna. Urverk Speldesign är ett kollektiv, startat av Simon Pettersson, och två av kollektivets fem medlemmar har deltagit i intervjun. (Urverk Speldesign består av Simon Pettersson, Mikael Bergström, Rickard Elimää, Christoffer Lindström och Simon J Berger).

En kort presentation av Urverk Speldesign

Rickard: Urverk Speldesign är ett kollektiv av spelmakare som samlar sina produkter på en plats av den enkla anledningen att ge en större spridning åt varandras spel. Det är enklare att nå ut till fler personer om flera produkter hänvisar till en gemensam sida istället för att varje spelmakare skulle ha en egen hemsida.

Mikael: Som Richard skriver; Urverk speldesign är ett kollektiv av små spelskapare som samlar sina grejer på en och samma hemsida. Från början var det Simon Pettersson som tog initiativet, men sedan hans år i Kina är det mest jag som styr upp hemsidan och det tekniska.

(Först kommer Rickard att svara på frågor angående sitt rollspel Matiné och om kommande projekt).

Vad är ditt bidrag till Urverk Speldesign? 

Mitt bidrag till kollektivet är Matiné som är ett enkelt och snabbt spelsystem för att spela swashbucklinghjältar i stil med Jack Sparrow eller Zorro.

Vilket var det första svenska rollspel du spelade?

Drakar och Demoner från 84. Tror min första spelupplevelse var när min bror spelledde soloäventyret i den boken.

Bästa rollspel, topp 3?

Utan inbördes ordning och undantaget mina egna spel. 😉

Stjärnornas Krig d6, dels då det är actionbetonat tack vare spelarnas förväntningar men också för de geniala spelledarstipsen som gör att spelledaren kommer in i rätt tankebanor för att porträttera världen.

InSpectres, då strukturen i spelet gör att man kan spela det utan förberedelser.

Feng Shui, som visade att spelstilar kan bli dolda i regler.Som du ser höjer jag inga av spelen på grund av mekaniken eller världen, utan för att de lyfter fram ett tankesätt för hur man ska spela dem.

Kort om Matiné?

Matiné förmedlar en spelstil som skapar kreativa spelare och samtidigt avbelastar spelledarrollen. Detta genom att låta spelarna få ta över en del av beskrivandet. Istället för att spelledaren ska beskriva allting i miljön samt spelledarpersonerna får spelarna hjälpa till och fylla ut miljön. Det enda spelledaren behöver göra är att säga ”bibliotek” och så får spelarna hitta på vad eller vilka som finns där. Detta genomsyrar hela spelsystemet där mekaniken anpassar sig efter var spelarna vill göra, snarare än att spelarna måste anpassa sig efter spelmekaniken. Att få -2 eller +2 för att slåss i en mast säger att spelarna måste anpassa sig efter mekaniken. Matiné bygger istället på konventioner, alltså hur man ska använda spelmekaniken, för att anpassa sig efter spelarnas påhitt. Här är en kommentar från en spelledare som använt Matiné till Mutant: ”Samtliga spelare berömde mig för den utmärkta spelledarstilen, och att det mest var regelsystemets förtjänst tror jag ingen ens märkte.”

Eftersom spelet förmedlar en spelstil är det lätt att konvertera till andra system. I nuläget finns det konverteringar till Stjärnornas Krig, Mutant och eventuellt kommer det finnas en konvertering till Mutant Chronicles. Alla av dem släpps som gratis-pdf:er på hemsidan.

Avslöja en hemlighet om Matiné som bara du vet?

Skaparen av Urverk Speldesign, Simon Pettersson, visade vad han tyckte fantasy var genom att visa en musikvideo. Så jag tog skärmdumpar från den videon och med hjälp av dem skapade jag de siluettbilderna som finns i boken.

Hur ser utgivningen ut för 2011?

Jag har en del saker i bakhuvudet, som att skriva ihop mitt episka äventyr till Gemini som jag spelledde för att testa magisystemet till Matiné. Det som ligger närmast i framtiden är rollspelet Enigma, som är urban fantasy med Matiné som spelmotor. Det är inte jag som är författaren utan det enda jag kommer att bistå med är redigering och layout. Det är smickrande när mitt första barn får andra att skapa.

(Nu följer en intervju med Mikael där han berättar mer om sina rollspel).

Vad är ditt bidrag till Urverk Speldesign?

Mina bidrag till Urverk är Evolutionens Barn, ett scifi-anime-actionspel, och Null State, om agenter som räddar världen undan teknologiska katastrofer.

Vilket var det första svenska rollspel du spelade?

Det första rollspel jag spelade överhuvudtaget var Mutant Chronicles. Och det är ju svenskt =)

Bästa rollspel, topp 3?

1. Mutant City Blues, 2. Eclipse Phase, 3. Vampire: The Masquerade. Men jag är hemskt osäker på nummer tre…

Vilka rollspel jobbar du på idag?

Null State är mitt senaste spel. Ska jag sammanfatta det så handlar det om vanliga människor som också råkar ha någon specialitet, som gör den lämpliga som agenter i den hemliga organisationen Null State, vars uppgift det är att rädda världen när teknologin löper amok. Spelet är snabbspelat; man skapar rollpersoner på femton minuter och kan spela igenom ett scenario på under en timme.

Hur ser utgivningen ut för 2011?

Under 2011 kommer jag att jobba vidare med 3-4 olika projekt, men fokus ser ut att ligga på superhjälterollspelet More than Human. Jag jobbar för öppet för att ha hemligheter. Det är helt värdelöst att hålla saker hemliga på det sättet, och det är ruskigt fånigt av en del svenska spelskapare att envist sitta och knåpa själva utan att ta hjälp av andra.

Håll koll på Matiné och Null State på urverkspel.com

One Comment on “Intervju med Urverk Speldesign”

  1. Möller skriver:

    Notera att Mikeals nuvarande projekt heter >Human (som visserligen utläses More than human).

    I övrigt, mycket bra läsning! Behövs mer sånthär.


Kommentera

